Nyhetsbrev 2, 2013

Projektet Marknadsföring till flickor fortsätter med nyhetsbrev om den aktuella och aggressiva marknadsföringen av ANDT-preparat. I KSAN:s arbete om Marknadsföring till flickor uppmärksammar vi vikten av att både få och kunna göra medvetna val för att i nästa steg kunna motverka den aggressiva marknadsföringen av bland annat bantningsmedel, tobak och alkohol. I våra nyhetsbrev vill vi göra unga kvinnor medvetna om marknadsföringens krafter, för att på så sätt öka unga kvinnors makt att göra hälsosamma val och att finna sin egen styrka.

I sommarens andra nyhetsbrev uppmärksammar vi alkoholreklam som sprids genom arrangerade fester som är tydligt riktade till unga kvinnor som målgrupp.

Den 1 juli 2013 presenterade regeringens utredare betänkandet En väg till ökad tillsyn: marknadsföring av och e-handel med alkohol och tobak (SOU 2013:50). I den konstateras det ”Att barn och ungdomar de facto exponeras för marknadsföring av alkoholdrycker och tobak i en inte obetydlig omfattning står under alla förhållanden klart.”

Alkohollagen är tydlig men den efterlevs inte.
Den säger att ”marknadsföring får inte rikta sig särskilt till eller skildra barn och ungdomar som inte har fyllt 25 år.” (Lag 2004:1045)

Läs nyhetsbrev 2, 2013 här (öppnas i ett nytt fönster)

Läs gärna också mer om själva projektet Marknadsföring till flickor på vår hemsida (öppnas i ett nytt fönster)

 

Vill du boka ett föredrag angående
Marknadsföring till flickor - utbildningsmaterial Det rosa monstret - kontakta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

KSAN är medlem i

KSAN Postadress

KSAN
c/o Solidaritetshuset
Tegelviksvägen 40
116 41 Stockholm

Kansliet
Telefon: 0703-769216
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Bankgiro
5604-9927