Kortlivad reklam för alkoglass
Trots kritik från reklamombudsmannen dök i förra veckan reklam för en alkoholisglass upp på svenska reklampelare.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd
Prövar ärenden gällande reklam och ger rekommenderande utlåtanden. Nämnden är inte en juridisk instans som kan utdöma straff eller viten utan ett branschorgan för reklambranschen. Nämnden består av två jurister och ett tjugotal ledamöter som representerar annonsörer, medier, reklamproducenter och konsumenter.
Relaterad läsning
RO kritiserar reklam för alkoglassReklam för omstridd alkoglass anmäld. Nu ska alkoglassen utredasIca-handlare drar in alkoholglassIsglass med alkohol stoppas
När IOGT-NTO kontaktade företaget som äger reklamplatserna visade det sig att de missat reklamombudsmannens utlåtande.
– Utlåtandet skickas ju inte till oss utan till avsändaren för reklamen. Så det här gled under vår radar. Vi följer normalt reklamombudsmannens rekommendationer och detta är en miss från vår sida och som vi får ta på oss, säger Malin Otterström Heljeberg, PR- och kommunikationschef på JC Decaux.
Jens Wingren
Läs mer här.
Omvärld, Press & Debatt
JC Decaux missade reklamombudsmannens utlåtande om alkoglassen
Omvärld, Press & Debatt