JC Decaux missade reklamombudsmannens utlåtande om alkoglassen

Kortlivad reklam för alkoglass

Trots kritik från reklamombudsmannen dök i förra veckan reklam för en alkoholisglass upp på svenska reklampelare.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd

Prövar ärenden gällande reklam och ger rekommenderande utlåtanden. Nämnden är inte en juridisk instans som kan utdöma straff eller viten utan ett branschorgan för reklambranschen. Nämnden består av två jurister och ett tjugotal ledamöter som representerar annonsörer, medier, reklamproducenter och konsumenter.

Relaterad läsning

RO kritiserar reklam för alkoglassReklam för omstridd alkoglass anmäld. Nu ska alkoglassen utredasIca-handlare drar in alkoholglassIsglass med alkohol stoppas

När IOGT-NTO kontaktade företaget som äger reklamplatserna visade det sig att de missat reklamombudsmannens utlåtande.

– Utlåtandet skickas ju inte till oss utan till avsändaren för reklamen. Så det här gled under vår radar. Vi följer normalt reklamombudsmannens rekommendationer och detta är en miss från vår sida och som vi får ta på oss, säger Malin Otterström Heljeberg, PR- och kommunikationschef på JC Decaux.

Jens Wingren

Läs mer här.

KSAN är medlem i

KSAN Postadress

KSAN
c/o Solidaritetshuset
Tegelviksgatan 40
116 41 Stockholm

Kansliet
Telefon: 0703-769216
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Bankgiro
5604-9927