KSAN:s årsmöte den 8 april 2013 i Stockholm

KSAN:s årsmöte 2013 hölls den 8 april i Stockholm i Immanuelskyrkan.

Årsmötet omvalde Maj-Inger Klingvall till ordförande för ett år. Till ordinarie ledamot för två år omvaldes Mai Eriksson, Susanne Lönnberg, och nyvaldes Annica Nilsson (tidigare ersättare) och Ana Oviedo (tidigare ersättare). I styrelsen ingår även Marina A Davidsdotter, Iris Denstedt-Stigzelius, Wiveca Holst och Maria Sandgren Loa. Till ersättare för ett år omvaldes Helena Eriksson och Fariba Shojaei, samt nyvaldes Elisabeth Björnsdotter Rahm och Marianne Johansson.

Årsmötet biföll medlemsansökningarna från Föreningen Tänk Om! och Vita Bandets Skånedistrikt. Föreningen SAIT Kompetens har upphört och beviljades utträde ur KSAN.
KSAN består nu av 33 medlemsorganisationer.

Årsmötestalare var Anna Carlstedt, förbundsordförande IOGT-NTO, som höll en mycket uppskattad och inspirerande föreläsning "Bästa sättet att förutspå framtiden är att själv forma den". Hon talade bl.a. om vikten av organisationers ändamålsparagrafer, och att medlemmar ibland bör påminna sig om varför de från början blev engagerade och aktivt tog ställning för en fråga.

Fjärilspristagare 2013 blev Lotta Zetterqvist, verksamhetschef på Tjejzonen. Hon tilldelas priset för sitt uthålliga och långsiktiga arbete för frågor som rör flickors och unga kvinnors hälsa. Hon har uppvisat ett starkt engagemang för flickors livsvillkor och för samtalets möjligheter att öka flickors handlingsutrymme. Tjejzonen är en stödorganisation för tjejer och arbetar med att ge stöd och lindra psykisk ohälsa via både fysiska och virtuella möten. De erbjuder chatt, mejlstöd, Storasystrar, stödsamtal och Terapifonden. Stommen utgörs av Tjejzonens volontärer.

KSAN:s årsmötesuttalande 2013 blev "KSAN:s årsmöte kräver rökstopp på statliga ungdomshem". Läs hela årsmötesuttalandet här

Läs Drugnews artikel om KSAN:s årsmöte

ksan-arsmote-2013-majinger

KSAN:s ordförande Maj-Inger Klingvall.

ksan-arsmote-2013-anna-car

Anna Carlstedt, förbundsordförande för IOGT-NTO, höll en uppskattad föreläsning.

ksan-arsmote-deltagare

KSAN:s årsmöte 2013 hölls den 8 april i Stockholm.

fjarilspriset-2013-lotta-z

Fjärilspriset 2013 gick till Lotta Zetterqvist, verksamhetschef på Tjejzonen.

KSAN är medlem i

KSAN Postadress